Sök:

Sökresultat:

4004 Uppsatser om Vćld i nära relationer - Sida 1 av 267

Produktkollektion utifrÄn temat relationer

Lysande relationer Àr ett projekt som har sin utgÄngspunkt i temat relationer, mÀnniskor emellan. Projektet har resulterat i tre funktionella vardagsprodukter med ett adderat mervÀrde med syfte att frammana reflektion över vÄra relationer till andra mÀnniskor.De tre produkterna finns i de vardagsritualer dÀr möten mellan mÀnniskor sker och skapar en förutsÀttning för lysande relationer.Produkterna Àr en klÀdhÀngare/golvlampa, en takarmatur och en ljusstake. HÀr bidrar ljuset som en gemensam nÀmnare i de tre produkterna som en symbol för vÀrme, kÀnslor och förÀndring i situation. Lysande relationer Àr ett designprojekt ur en humanistisk synvinkel och vad som hÀnder nÀr brukaren interagerar med produkter. Det Àr inte produkterna i sig sjÀlva som skapar lysande relationer, utan dess tankar och handlingar som produkternas mervÀrden tillför nÀr brukaren anvÀnder produkterna.

Aggressivitet och förskolebarns relationer

Syftet med denna studie var att undersöka huruvida smÄ barns relationer till förÀldrar och kamrater hÀnger samman med olika typer av aggressivitet. Könsskillnader i aggressivitetstyper och deras kopplingar till relationer undersöktes. MÄlgruppen i studien var 200 tre- till femÄriga barn vid 12 förskolor i en svensk stad. Skattningar gjordes av förÀldrar och förskollÀrare. Det fanns ett samband mellan ett barns aggressivitet och han/hennes relationer till förÀldrar och kamrater.

Sambandet mellan sociala relationer och subjektivt vÀlbefinnande hos gymnasieungdomar

Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan subjektivt vÀlbefinnande och olika former av sociala relationer bland gymnasieungdomar, om det finns nÄgon könsskillnad samt vilken form av relationer som pÄverkar subjektivt vÀlbefinnande mest. Studien innefattade 36 gymnasieungdomar och de sociala relationer som inkluderades var relationer till förÀldrar, lÀrare samt vÀnner. Studien visade pÄ ett positivt samband mellan sociala relationer och subjektivt vÀlbefinnande och ingen könsskillnad i subjektivt vÀlbefinnande förelÄg. Olika former av sociala relationer visade pÄ positiva samband i subjektivt vÀlbefinnande bland pojkar respektive flickor. Detta kan möjligtvis bero pÄ att pojkar och flickor befinner sig i olika mognadsstadier under tonÄren..

Köper du nÄgot av en försÀljare som du inte tycker om : En studie kring vad gymnasielÀrare anser vara fungerande relationer och hur dessa skapas

Det hÀr arbetet var ett försök att konkretisera vad gymnasielÀrare anser vara fungerande relationer och pÄ vilket sÀtt de upplever att de skapar dessa. Undersökningen Àr en kvalitativ intervjustudie med fyra gymnasielÀrare. I resultatet framkommer lÀrarnas syn pÄ kÀnnetecken för en fungerande relation samt hur de uppfattar att de skapar fungerande relationer..

UPPGIFTSORIENTERADE ELLER PERSONLIGA RELATIONER: : VILKA HAR STÖRST BETYDELSE FÖR ARBETSTRIVSELN FÖR SEKTORN ARBETARE?

Sociala relationer mellan arbetskamrater har en stor betydelse för individers vÀlmÄende och arbetstrivsel. Trots denna insikt finns det fÄ studier om hur relationerna ser ut och det saknas studier om hur de respektive relationerna relaterar med arbetstrivseln inom olika sektorer. Relationerna uppdelas hÀr i uppgiftsorienterade och personliga relationer. Syftet med studien var att undersöka hur relationerna till arbetskamraterna pÄverkar trivseln för sektorn arbetare genom betydelsen av personliga relationer i jÀmförelse med uppgiftsorienterade. En multipel regressionsanalys visade att de endast de personliga relationerna hade signifikant betydelse för arbetarnas trivsel.

ResebyrÄers Relationer : Att skapa win-win genom marknadsföring och produktutveckling 

Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att förstÄ lokala ResebyrÄers relationer och samverkan ur ett nÀtverksperspektiv, för att kunna analysera produktutvecklingen och marknadsföringen. Med koppling till de valda syfte har följande forskningsfrÄga valts: Hur kan resebyrÄer anvÀnda sina relationer med leverantörer och samarbetspartners för att förbÀttra marknadsföringen och produktutvecklingen? Metod: Uppsatsen utgÄr frÄn en kvalitativ undersökningsmetod och har en abduktiv ansats. Uppsatsen behandlar relationer och nÀtverk, vilket behandlas i ett eget kapitel. Informationen till kapitlet Àr insamlat genom sekundÀrkÀllor.

Idrott - och hÀlsalÀrarnas arbete för fysiskt aktiva elever

Examensarbetets syfte Àr att studera lÀrares beskrivningar av arbetet med och betydelsen av pedagogiska relationer. Studien har tre frÄgestÀllningar: Vad anger lÀrare att de har för uppfattningar om pedagogiska relationer, hur beskriver de sitt arbete för att skapa pedagogiska relationer samt vad har dessa relationer för betydelse för elevernas studieprestationer enligt lÀrarna. För att studera hur man som lÀrare kan arbeta för att skapa pedagogiska relationer och för att fÄ reda pÄ hur dessa relationer pÄverkar elevernas studieprestationer sÄ anvÀnds en kvalitativ forskningsmetod. Empirin bestÄr av intervjuer med fyra lÀrare frÄn tvÄ olika skolor. För att fÄ en djupare förstÄelse om Àmnet och för att lÀttare kunna förstÄ resultatet sÄ hÀmtas kunskap ur tidigare forskning och bidrag till tolkningen ur olika teorier. Informanterna beskriver pedagogiska relationer och dess innebörd olika. En del av lÀrarna anser att pedagogiska relationer har med elevernas kunskapsutveckling att göra och hur man som pedagog lÀr ut denna kunskap.

Attrahera personal - vikten av relationer i employer branding

Denna studie belyser vikten av relationer i employer branding. Relationer har till följd att kommunikationen av företagskultur och företagsidentitet till företagets mÄlgrupp för rekrytering underlÀttas. Relationerna skapar Àven en lojalitet mellan företaget och dess mÄlgrupp vilket gör att de attraheras av företaget..

Pedagogiska relationer och deras betydelse för elevers studieprestationer : En kvalitativ studie om pedagogers tankar om pedagogiska relationer

Examensarbetets syfte Àr att studera lÀrares beskrivningar av arbetet med och betydelsen av pedagogiska relationer. Studien har tre frÄgestÀllningar: Vad anger lÀrare att de har för uppfattningar om pedagogiska relationer, hur beskriver de sitt arbete för att skapa pedagogiska relationer samt vad har dessa relationer för betydelse för elevernas studieprestationer enligt lÀrarna. För att studera hur man som lÀrare kan arbeta för att skapa pedagogiska relationer och för att fÄ reda pÄ hur dessa relationer pÄverkar elevernas studieprestationer sÄ anvÀnds en kvalitativ forskningsmetod. Empirin bestÄr av intervjuer med fyra lÀrare frÄn tvÄ olika skolor. För att fÄ en djupare förstÄelse om Àmnet och för att lÀttare kunna förstÄ resultatet sÄ hÀmtas kunskap ur tidigare forskning och bidrag till tolkningen ur olika teorier. Informanterna beskriver pedagogiska relationer och dess innebörd olika. En del av lÀrarna anser att pedagogiska relationer har med elevernas kunskapsutveckling att göra och hur man som pedagog lÀr ut denna kunskap.

"Jag har alltid kört med min egen stil": elevers Äsikter om
och attityder till mediapÄverkan, skönhet och relationer

Syftet med utvecklingsarbetet var att studera om vi genom sex- och samlevnadsundervisning i Är 8 och 9 kan utveckla elevernas Äsikter om samt attityder till mediapÄverkan, skönhet och relationer. Vi avsÄg Àven att se om det förelÄg skillnader i Äsikter och attityder mellan pojkar och flickor. För att studera detta anvÀnde vi oss av enkÀter och gruppintervjuer. Undersökningen genomfördes pÄ tvÄ grundskolor i LuleÄ Kommun och undersökningsgruppen bestod av tvÄ klasser, en Är 8 och en Är 9. Resultatet visade att flickorna i Är 9 uppnÄtt en högre mognadsgrad Àn flickorna i Är 8 i och med att de hade lÀttare att samtala om relationer.

Relationer mellan producenter och ÄterförsÀljare i potatisbranschen

Potatisen Àr en relativt odifferentierad produkt pÄ den svenska marknaden. Det finns ett fÄtal företag som jobbar med att differentiera sina potatisprodukter men det baserar sig pÄ att premiera sitt lÀge. För dem som inte kan dra nytta av sitt lÀge kan differentiering genom att skapa relationer vara ett alternativ. Syftet med denna studie Àr att dÀrför att undersöka och illustrera vad för typer av relationer som finns mellan potatisodlare och ÄterförsÀljare, hur dessa relationer skapas samt förstÄ varför potatisodlare och ÄterförsÀljare skapar relationer. En undersökning har genomförts för att identifiera vilka egenskaper och aktiviteter som ligger bakom de typer av relationer som finns och hur de skapas. Det som studerats nÀrmare Àr relationsmarknadsföring, att anvÀnda kunden som med producent, pÄverkan av förtroende och engagemang i relationer m.m. För att studera vad för typer av relationer som existerar idag, hur de skapas och varför de skapas har djupintervjuer genomförts med producenter inom potatisbranschen. Intervjuerna grundar sig pÄ de tidigare studier om relationer som genomförts.

Homosexuella kan vÀl inte bruka vÄld?! : En fördjupande litteraturstudie om vÄldsutsatta i samkönade relationer

VÄld kan förekomma i alla typer av relationer oavsett den sexuella lÀggningen eller könet pÄindividerna. I och med det heteronormativa synsÀttet som styr samhÀllet uppmÀrksammas intevÄldsutsatta individer i samkönade relationer tillrÀckligt mycket vilket bidrar till störreutsatthet, bristande forskning och obefintlig stöd och skydd. Syftet med den hÀr fördjupandelitteraturstudien var att sammanstÀlla forskning gÀllande vÄldsutsatta i samkönader relationer,med fokus pÄ samhÀllets bemötande, deras situation, eventuellt stöd och skyddsÄtgÀrder.Resultatet presenterades i en tabell som lÄg till grund för den kritiska granskningen avartiklarna. Resultatet presenterades Àven i löpande text under tre kategorier, vÄldsutsatt isamkönade relationer, vÄldet och samhÀllet, och forskning kring vÄldet. VÄld i nÀra relationerförekommer i lika stor utstrÀckning för individer i samkönade relationer som i heterosexuellarelationer.

Relationsskapande och samspelets betydelse i förskolan : ett personalperspektiv

Syftet med den hÀr undersökningen Àr att undersöka hur personal i förskolan arbetar med relationsskapande och vilken betydelse samspel har i verksamheten. Det Àr en kvalitativ undersökning dÀr bÄde enkÀter och observationer har anvÀnts pÄ fem olika förskolor i Sverige för att synliggöra personalens arbetssÀtt kring relationer och samspel. Resultatet visade att samspel och relationer har en betydande roll för barns utveckling och lÀrande. NÄgra begrepp som personalen beskrev som vÀrdefulla för att relationer ska byggas och utvecklas var trygghet, lyhördhet, delaktighet och att utgÄ ifrÄn varje individ. En slutsats Àr att relationer Àr en stÀndigt pÄgÄende process i förskolans verksamhet och att samspel har en betydande inverkan pÄ relationers utveckling..

En annan Typ av VÄld? : En kvalitativ studie om Norrköping kommuns bemötande av vÄld i samkönade relationer.

Den kvalitativa studien med hermeneutisk ansats handlar om Norrköping kommuns bemötande av vÄld i samkönade relationer. Undersökningen gjordes genom att intervjua olika befattningar med syftet att förbÀttra homosexuellas behov i samhÀllet. Dessutom anvÀndes tidigare forskningslitteratur för att kunna anknyta till empirin. Studiens utgÄngspunkt Àr heteronormativiteten och belyser hur kommunen agerar i vÄld av samkönade relationer, sett ur olika befattningars perspektiv. Resultatet av denna studie visar att heteronormen Àr förankrad i samhÀllet, vilket ocksÄ avspeglas i bemötandet av homosexuella personer med vÄldsproblematik..

VÄld i lesbiska relationer: Hur förestÀllningar om kön och sexualitet pÄverkar omgivningens uppfattning om vÄld.

Fokus pÄ denna uppsats Àr vÄld i lesbiska relationer och den omgivning som dessa individer möter i sin livssituation. Uppsatsen övergripande syfte Àr att se om vÄld i lesbiska relationer uppmÀrksammas respektive inte uppmÀrksammas av omgivningen samt vilka skÀl omgivningen anger. Uppsatsen som dels bygger pÄ aktionsforskning handlar om att undersökaren och informanten tillsammans försöker att lösa befintliga problem. Denna uppsats handlar dÀrför om att utveckla yrkeskunskaper om vÄld i lesbiska relationer för att kunna förbÀttra professionella fÀrdigheter. Undersökningen som har gjorts omsÀtts till en handlingsplan för att utveckla en förÀndring inom Àmnet vÄld i lesbiska relationer.

1 NĂ€sta sida ->